@article { author = {Gholami, Hamidreza and Vafadar, Zohreh}, title = {Comparative Study of the Educational Program of Military Nursing in Iran, USA, India}, journal = {Journal of Military Medicine}, volume = {22}, number = {11}, pages = {1099-1109}, year = {2022}, publisher = {Baqiyatallah University of Medical Sciences}, issn = {1735-1537}, eissn = {1735-7667}, doi = {10.30491/JMM.22.11.1099}, abstract = {Background and Aim: In order to promote military nursing education in Iran, it is necessary to conduct comparative studies and use the strategies experienced in universities in other countries. The present study has a descriptive and comparative comparison of military nursing education programs in three countries: Iran, the United States and India. Methods: A comparative and descriptive-analytical study was conducted in 2020. Data were collected by searching the Internet in military universities of Iran, USA and India, with the keywords of military nursing, nursing education, curriculum and reviewing the history and curriculum elements of these universities. Beredy model was used for comparative study and the educational systems were analyzed in four stages of description, interpretation, proximity and comparison. Results: Military nursing education systems in all three countries are based on the basic knowledge of the nursing profession and are presented with a military approach. Its main structure includes vision, mission, goals, admission criteria, training strategies and student evaluation. The mission of the educational program in India and Iran is based on providing humanitarian services in critical situations and the health of human societies, but in the United States it is based on global excellence and leadership. The predominant approach in the curriculum in the United States and India is to pay attention to cultural differences, teamwork and team-based training, providing optional units and flexibility of training units, but in Iran is the development of professional and Islamic ethics, individual-centered training, and development organizational capabilities. In the United States and India, specialization in military nursing is tailored to the needs of the air, naval, and ground forces, but in Iran, military nursing training is more general and more responsive to crisis and war situations. Conclusion: Based on the findings, the military nursing training program in Iran has high quality and scientific validity in the theoretical dimension, but in terms of student admission, educational needs assessment, development of learner competency assessment tools, accreditation of educational content and specialization (appropriate to the needs of air, naval and ground units) needs to be revised, improved and upgraded.}, keywords = {Curriculum,military nursing,Iran,India,USA}, title_fa = {مطالعه تطبیقی برنامه‌های آموزش پرستاری نظامی در کشورهای ایران، آمریکا و هندوستان}, abstract_fa = {زمینه و هدف: جهت ارتقا آموزش پرستاری نظامی در ایران، انجام مطالعات تطبیقی و بهره گیری از راهبردهای تجربه‌شده در دانشگاه‌های سایر کشورها امری ضروری است. پژوهش حاضر به مقایسه توصیفی و تطبیقی برنامه های آموزش پرستاری نظامی در سه کشور ایران، آمریکا و هندوستان پرداخته است. روش‌ها: مطالعه تطبیقی و توصیفی –تحلیلی در سال 1399 انجام شد. داده ها با جستجوی اینترنتی در دانشگاه‌های نظامی ایران، آمریکا و هندوستان، با کلیدواژه‌های پرستاری نظامی، آموزش پرستاری، برنامه درسی و با مروری بر تاریخچه و عناصر برنامه درسی این دانشگاه‌ها جمع آوری شد. جهت انجام مطالعه تطبیقی از الگوی Beredy استفاده شده و نظام‌های آموزشی مورد مطالعه در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نظام‌های آموزشی پرستاری نظامی در هر سه کشور، با اتکا بر دانش پایه‌ای حرفه پرستاری و با رویکردی نظامی ارائه می‌شود، ساختار اصلی آن شامل چشم‌انداز، رسالت، مأموریت، اهداف، ضوابط پذیرش، راهبردهای آموزش و ارزشیابی دانشجویان است. مأموریت برنامه آموزشی در هندوستان و ایران مبتنی بر ارائه خدمات انسانی در موقعیت‌های بحرانی و سلامت جوامع بشری است، ولی در آمریکا مبتنی بر برتری و رهبری جهانی است. رویکرد غالب در برنامه‌ آموزشی در آمریکا و هندوستان توجه به تفاوتهای فرهنگی، عملکرد تیمی و آموزش تیم محور، ارائه واحدهای اختیاری و منعطف بودن واحدهای آموزشی است ولی در ایران توسعه اخلاق حرفه‌ای و اسلامی، آموزش فرد محور، آموزش‌های متمرکز و توسعه توانمندی‌های سازمانی است. در آمریکا و هندوستان تخصصی سازی در پرستاری نظامی متناسب با نیازهای نیروهای هوایی، دریایی و زمینی انجام می‌شود ولی در ایران، آموزش پرستاری نظامی به صورت کلی و بیشتر در جهت پاسخگویی به موقعیتهای بحرانی وجنگی است. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، برنامه‌ آموزشی پرستاری نظامی در ایران در بُعد نظری کیفیت و اعتبار علمی بالایی دارد، ولی در ضوابط پذیرش دانشجو، نیازسنجی آموزشی، توسعه ابزارهای سنجش شایستگی های فراگیران، اعتبارسنجی محتواهای آموزشی و تخصصی‌سازی (متناسب با نیازهای یگانهای هوایی، زمینی، دریایی) نیاز به بازنگری، اصلاح و ارتقاء دارد.}, keywords_fa = {برنامه آموزشی,پرستاری نظامی,ایران,هندوستان,آمریکا}, url = {https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1001008.html}, eprint = {https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1001008_1be2131d10a755a9d471e67d1d8ef0e9.pdf} }