@article { author = {Ayoubian, Ali and Dopeykar, Noredin and Mehdizadeh, Parisa and Hoseinpourfard, Mohammadjavad and Izadi, Morteza}, title = {Surveying the Quality of Care Services in a Military Health Center According to the SERVQUAL Model}, journal = {Journal of Military Medicine}, volume = {16}, number = {4}, pages = {225-229}, year = {2022}, publisher = {Baqiyatallah University of Medical Sciences}, issn = {1735-1537}, eissn = {1735-7667}, doi = {}, abstract = {Aims: This study aims to analyze the gap between the expectations and reality on five dimensions of health care in a military medical center. This research was performed using a SERVQUAL Model. Methods: This cross sectional study was carried out in a military medical center in 2013. A random sample of 104 patients were enrolled. Data gathering was done using a standard SERVQUAL questionnaire. The service recipients filled out the expectation section of the questionnaire considering ideal conditions. They also filled out the perception section of the questionnaire considering the current situation. At the end, these two sections determined the base of quality gap. Results: Results revealed that the highest gap was considered in the Accessibility dimension (‑1.19) and the lowest gap was considered in the Assurance dimension (-0.61). The quality gap was statistically meaningful in all the dimensions (P < 0.001). According to these results, in all the dimensions of service quality a negative gap exists. Conclusion: The studied center needs serious efforts in order to integrate the services offered to patients. The service quality gap needs greater attention especially in the accessibility dimension.}, keywords = {Quality of Health Care,Patients,Military Hospital,SERVQUAL}, title_fa = {بررسی میزان کیفیت خدمات درمانی یک مرکز درمانی نظامی بر اساس مدل سروکوال}, abstract_fa = {اهداف: این پژوهش با هدف تحلیل شکاف بین انتظارات و واقعیات در 6 بعد کیفیت خدمات درمانی در یک مرکز درمانی نظامی با استفاده از مدل سروکوال انجام پذیرفت. روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی مقطعی بود که در سال 1392 در یک مرکز بهداشتی درمانی نظامی صورت پذیرفت. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 104 نفر از بیماران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد مدل سروکوال بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS16 تحلیل شدند. یافته‌ها: بیشترین شکاف در بعد دسترسی به مراقبت (19/1-) و کمترین شکاف در بعد تضمین خدمت تعهد شده (61/0-) مشاهده شد. شکاف کیفیت در همه ابعاد از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0p < ). بر اساس نتایج، در تمام ابعاد کیفیت خدمات، شکاف منفی وجود داشت. نتیجه‌گیری: مجموعه مورد پژوهش نیازمند تلاش جدی در خصوص یکپارچه‌سازی خدمات قابل‌ارائه به بیماران و توجه بیشتر در بهبود شکاف خدمات بویژه در بعد دسترسی به مراقبت به بیماران می‌باشد.}, keywords_fa = {کیفیت خدمات درمانی,بیماران,بیمارستان نظامی,سروکوال}, url = {https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000577.html}, eprint = {https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000577_977577d386fa1b76a8b00d788e68fbf8.pdf} }