@article { author = {Shahbazi, Mehdi and Vazini taher, Amir}, title = {A Survey to the Mental Health and Self-esteem of Freshmen and Seniors at a Military University}, journal = {Journal of Military Medicine}, volume = {15}, number = {2}, pages = {103-110}, year = {2022}, publisher = {Baqiyatallah University of Medical Sciences}, issn = {1735-1537}, eissn = {1735-7667}, doi = {}, abstract = {Aims: This article aims to survey the mental health status and the self-stem of freshmen and seniors at a Military University. Methods: The article is based on casual comparative type of research design. Accordingly, 55 seniors along with 55 freshmen from a Military University volunteered to complete General Health Questionnaire number 28 together with revised self-esteem questionnaire belonged to Cooper-Smith. Additionally, the information provided was analyzed by statistical measures of Pearson’s Correlation Coefficient and Independent T-test at 0/95 significance level. Results: Findings indicate that seniors significantly surpass freshmen in the scale of mental health. Furthermore they experience sleeping disorders, anxiety and depression symptoms less than freshmen. However, both groups didn’t considerably differ from each other as to self-esteem scale. Still strong connection is seen between mental health and self-esteem in both cadets’ groups (p < 0/05). Conclusion: Educational courses and programmers at a Military University result in improving the students’ mental health and similarly raising their self-esteem. Considering that cadets are spending their youth, they need more physical activity thereby strengthening their personalities. Bodily exercises build up students’ self-esteem and as a result prepare them for shouldering future responsibilities.}, keywords = {Mental Health,officer\'s Students,Self-Esteem}, title_fa = {بررسی سلامت روانی و میزان عزت نفس دانشجویان سال اول و آخر یک آموزشگاه نظامی}, abstract_fa = {اهداف: هدف از این پژوهش بررسی میزان سلامت روانی و عزت نفس دانشجویان سال اول و آخر یک آموزشگاه نظامی بود. روش‌ها: تحقیق حاضر از نوع علمی- مقایسه‌ای بود. تعداد 55 نفر از دانشجویان سال اول و 55 نفر از دانشجویان سال آخر یک آموزشگاه نظامی به صورت داوطلبانه برای حضور در تحقیق انتخاب شدند، که همگی پرسشنامه سلامت روانی (GHQ-28) و فرم اصلاح شده پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل در سطح معنی‌داری 95/0 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، که دانشجویان سال آخر از بین مقیاس‌های سلامت روانی، در علائم اضطراب و اختلال خواب، و نیز علائم افسردگی به میزان معنی‌داری در شرایط بهتری نسبت به دانشجویان سال اول قرار داشتند، اما تفاوت معنی‌داری از لحاظ نمرات عزت نفس مشاهده نشد. از سوی دیگر بین سلامت روانی و عزت نفس هر دو گروه دانشجویان سال اول و آخر ارتباط معنی‌داری وجود دارد (05/0p < ). نتیجه‌گیری: برنامه‌ها و فرآیند آموزشی موجود در این آموزشگاه موجب ارتقاء سلامت روانی دانشجویان شده است، که این امر خود موجب افزایش عزت نفس آنها نیز خواهد شد. با توجه به قرار گرفتن دانشجویان در سنین جوانی و احتیاج به شکل‌گیری شخصیت و ثبات در عرصه‌های مسوولیت‌ پذیری‌های آینده، و نیز با توجه به ماهیت برنامه‌های آموزشی موجود، این افراد نیاز بالایی به انجام فعالیت‌های جسمانی و حرکتی دارند. زیرا فعالیت جسمانی باعث بهبود سلامت روانی و بالا رفتن عزت نفس در آنها می شود. .}, keywords_fa = {سلامت روانی,عزت نفس,دانشجویان افسری}, url = {https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000521.html}, eprint = {https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000521_34b5ce7c02dd0e69f682c103b1c3eb7e.pdf} }