@article { author = {Tofighi Sh., and Fallah M.S., and Khajeh Azad M.,}, title = {Quality evaluation of knowledge management in a military hospital based on the Baldrige excellence model}, journal = {Journal of Military Medicine}, volume = {13}, number = {4}, pages = {213-216}, year = {2022}, publisher = {Baqiyatallah University of Medical Sciences}, issn = {1735-1537}, eissn = {1735-7667}, doi = {}, abstract = {  Aims: Recently many models have been introduced for organizational excellence. Among these models, Baldrige model improves the principles of Total Quality Management for healthcare organizations. The enhancement of organizational knowledge and improvement of knowledge management quality is one of the important criteria of the Baldrige model. The aim of this study was to evaluate the quality of knowledge management in one of Tehran military hospitals based on the Malcolm Baldrige Excellence model.   Methods: This qualitative and cross-sectional descriptive-analytical study was performed in 2010. The statistical population was managers, employees, documents and processes of a military hospital in Tehran. Data were collected by the standard checklist of Baldrige excellence model (the version of 2009-2010). Data were analyzed based on the Baldrige scoring matrix. The results were plotted and analyzed by Excel 2007 Software based on the obtained scores in the matrix.   Results: The studied hospital gained 43.67 (48.52%) scores out of 90 points of the “Knowledge Management” criterion. In addition, the hospital gained 67.5% of the score of “Performance Measurement”, 52.5% of the score of “Performance Analysis and Review”, 55% of the score of “Performance Improvement”, 40% of the score of “Data, Information and Knowledge Management” and 37.5% of the score of “Management of Information Resources and Technology” .   Conclusion: The studied hospital has taken appropriate measure in infrastructure development by the establishment of Health Information System, but promotion in education and human resources and efficient use of Health Information System capacities is needed.}, keywords = {Quality,Baldrige Model,Knowledge Management}, title_fa = {کیفیت مدیریت دانش در یک بیمارستان نظامی براساس شاخص‌های مدل تعالی بالدریج}, abstract_fa = {  اهداف: امروزه الگوهای فراوانی برای تعالی سازمانی معرفی شده‌اند. در میان این الگوها مدل بالدریج، اصول مدیریت کیفیت جامع را برای سازمان‌های بهداشتی- درمانی بهینه نموده است . ارتقای دانش سازمانی و بهبود کیفیت مدیریت دانش، یکی از معیارهای مهم این مدل است. هدف از این مطالعه، ارزیابی کیفیت مدیریت دانش در یکی از بیمارستان‌های نظامی شهر تهران براساس مدل تعالی مالکوم بالدریج بود.   روش‌ها: این مطالعه کیفی توصیفی- تحلیلی مقطعی در سال 1389 انجام شد. جامعه آماری مدیران، کارکنان، مستندات و فرآیندهای یکی از بیمارستان‌های نظامی در شهر تهران بود. ابزار گردآوری داده‌ها، چک‌لیست استاندارد مدل تعالی مالکوم بالدریج (نسخه 2010-2009) بود. داده‌ها براساس ماتریس امتیازدهی بالدریج محاسبه شد. نتایج براساس امتیازات کسب‌شده در ماتریس، با نرم‌افزار Excel 2007 محاسبه و تحلیل شد.   یافته‌ها: بیمارستان مورد مطالعه از مجموع 90 امتیاز معیار "مدیریت دانش"، 67/43 امتیاز (52/48%) را به‌دست آورد. همچنین از شاخص‌های "سنجش عملکرد" 5/67%، "تجزیه و تحلیل و بازنگری عملکرد" 5/52%، "بهبود عملکرد" 55%، "داده‌ها، اطلاعات و مدیریت دانش" 40% و "مدیریت فناوری و منابع اطلاعاتی" 5/37% امتیاز را کسب نمود.   نتیجه‌گیری: بیمارستان مورد نظر در توسعه زیرساخت‌های مدیریت دانش با استقرار نظام اطلاعات سلامت، اقدامات مناسبی انجام داده است، ولی به‌نظر می‌رسد همچنان در زمینه آموزش منابع انسانی و استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های نظام اطلاعات سلامت، نیازمند ارتقا است.}, keywords_fa = {کیفیت,مدل بالدریج,مدیریت دانش}, url = {https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000460.html}, eprint = {https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000460_479c54f09c910b89ed137b64997e564b.pdf} }